vrijdag 14 december 2012

Ding 30 Google books en e-books

Toen ik Google e-books intikte was het mooie wel dat helemaal bovenaan de bibliotheek stond met de advertentie dat je ook daar e-boeken kunt lezen via  www.bibliotheek-leesmeer.nl/. Het was wel weer jammer dat op het moment dat de dat dan intikt, je meteen te zien krijgt dat de browser het programma op de mooiste pc in het kantoor niet ondersteunt. Je kunt gelukkig dan wel weer rondkijken en je aanmelden. Dit heb ik dan ook gedaan, maar ik kon op deze computer niet beginnen met lezen en ik durf de computer ook niet te upgraden. Ik ga het thuis proberen. Als ik weer terugga naar Google e-books en ik scroll verder naar beneden kan ik wel meteen een boek lezen. Ik klik het aan en kan meteen beginnen. Zo zie ik het graag, dat het meteen lukt en dat je niet allerhande toeren moet uithalen om er te komen. Gelukkig is niet iedereen zoals ik. Maar als het dan ook meteen goed gaat vind ik het wel wat: e-boeken. Ik ben wel bang dat ik dan heel veel boeken niet uit zal lezen omdat het nu eenmaal anders is als het boek naast je bed ligt. Maar dat zal de toekomst moeten uitwijzen.
Ik vraag me ook af waarom de bibliotheek er voor kiest om dit gratis aan te bieden en je dus niet lid hoeft te zijn van een bibliotheek. Wellicht is dit een opstart fase omdat het beschikbaar is tot 1 juni 2013. Daarover zou ik dan ook weer graag uitleg hebben gehad, waarom tot 1 juni 2012? Wat gaat er daarna gebeuren.
Ben benieuwd!
Gooreader heb ik ook even bekeken, dit is een app voor Windows en volgens mij herken ik het van mijn i-pad, dat ziet er ook ongeveer zo uit. Of de i-pad net zo gebruikvriendelijk is weet ik niet, moet ik ook even onderzoeken. Maar gebruiken zal ik het zeker als het me gelukt is alle boeken op te zoeken die ik wil lezen. Ik vraag me wel af hoe de auteurs nu hun geld verdienen.
Ik heb thuis geprobeerd om rond te kijken op www.bibliotheek-leesmeer.nl/, maar ook hier heb ik geen ondersteunende browser. Ik ben begonnen met iets te downloaden, maar moest ten eerste al kiezen tussen, Chrome, Internet explorer 10 of Firefox. Als je dan al weet welke je moet hebben krijg je weer drie keuzes en dan is het mij al te ingewikkeld dus ik (en ben bang velen met mij) zullen de site nog niet bezoeken (of in ieder geval pas als mijn huisgenoten genoeg geduld hebben kunnen opbrengen om mij te helpen). Jammer hoor! Gooreader installeren wordt hem ook niet. Ik heb het geprobeerd op de computer van de kinderen (deze is voor zakelijk gebruik en daar moet niets mis mee gaan), maar ook hier moet je van alles uitvoeren en installeren.

1 opmerking:

  1. Ha Dutchgirl!
    Yep, iets moet idd wel direct werken, liefst zo simpel mogelijk en dan hupsakees!
    Ja, zo heb ik het nog nooit bekeken, maar je hebt wel gelijk: je ziet een boek niet meer liggen, dat is een wezenlijk verschil. Ik denk dat dit ook voor mij op zou gaan, ik zou gewoon vergeten in welk boek ik ook alweer bezig was...
    Rechten, daar draait alles om. Waarom tot half 2013 weet ik zo niet.
    En je eindigt eigenlijk weer met het begin: geen gedonder, geen keuzes maar liefst automatisch installeren. Dát zou handig zijn!
    Groet, Thea

    BeantwoordenVerwijderen