dinsdag 4 december 2012

Ding 28 Crowdsourcing en crowdfunding

Op zich is het een fantastisch fenomeen, dat je met een hele groep individuen sterker staat dan alleen. Ik vraag me altijd alleen af; wie bedenkt het en wie durft het op te zetten. Hoe krijg je de mensen mee? Dit komt natuurlijk omdat het allemaal nog relatief gezien nieuw is en "onbekend". Ik heb na wat meer onderzoek op het internet begrepen dat in de VS crowdfunding min of meer voor non-pofitorganisaties (het investeren is meer een donatie).  De Nederlandse wetgeving is anders en hier kun je als startende ondernemer dan toch je bedrijf opzetten via een crowdfunding platform, als je niet voldoende startkapitaal hebt, daarna, als de zaken goed gaan kun je je bedrijf zelf over laten gaan in een bv. Dat is natuurlijk wel geweldig in deze crisistijd en ik snap ook dat door dit soort dingen (als financiele zware tijden) er altijd weer mensen zijn die creatief genoeg zijn en de durf hebben om op andere manieren toch hun doelen te bereiken.


Wat kan crowdsourcing of crowdfunding voor de bibliotheek betekenen? Dat ben ik me nu al een paar dagen aan het afvragen en ik kom er niet echt uit. Wellicht dat we in de toekomst alleen nog maar een tweet de deur uit hoeven te doen om een bepaalde titel/boek in  een bepaalde bieb te krijgen. Of een bepaalde activiteit organiseren en het de mensen via facebook laten weten. Wat ik me nu ineens afvraag, was dat geval in Haren nu eigenlijk "crowdsourcing"?






1 opmerking:

  1. Crowdsourcen is het benutten van kennis van de internetsamenleving om problemen op te lossen, oftewel zoals het bij ding 28 staat beschreven: vele handen maken licht werk, een heleboel mensen doen elk een klein stukje werk voor een omvangrijke klus. Haren vind ik toch een ander fenomeen.
    Maar het is zoals je zegt natuurlijk een geweldige 'uitvinding', idd een heel slimme manier om bv. iets op te starten.
    Goed gedaan, op naar het volgende ding!
    Groeten, Thea

    BeantwoordenVerwijderen