woensdag 10 oktober 2012

Ding 24 Mediawijsheid

De "verdiepingen"... Voor de tweede keer gestart op mijn "oude blog" waar ik in 2009 tijdens de module I&K mee begonnen ben en in 2011 het vervolg van de 23 dingen heb gedaan. Nu dan dus "ding 24" "Mediawijsheid". Ik ben nog niet geheel mediawijs. Ik heb het ondervonden toen ik weer "in" mijn blog wilde. "Erop" komen lukte wel, maar "erin" gaf problemen, net als de laatste keer. Het is me gelukt met een beetje hulp van de Coaches, maar ik vind wel dat ik dit nu, na alle "dingen" wel had mogen weten. Daarnaast heb ik ook de mediawijsheidquiz gedaan, twee keer zelfs, maar helaas beide keren gezakt... Daartegenover staat dat tijdens het werk laatst een klant mijn hulp vroeg bij de computers. Het was een wat oudere man en hij moest informatie hebben van het Kadaster. Hij ging er echt bij zitten en verwachtte dat ik alles voor hem zou intoetsen en opzoeken. Ik heb het hem één keer voorgedaan (want hoeveel tijd mag/kun je aan zo'n klant besteden) en daarna gezegd dat ik zo wel weer even bij hem kwam kijken. Intussen hielp ik wat andere klanten en toen ik even later bij heb terug kwam... was hij nog geen stap verder. Als hij iets intypte dan deed hij dat met één trillende wijsvinger, letter voor letter zoekend op het toetsenbord. Toen bleek later ook nog (okay, nadat ik alles voor hem had gedaan) dat hij uiteindelijk via ideal of per bank moest betalen om aan de gevraagde informatie te komen. En dat áls hij dat al had kunnen doen, de meneer alle informatie via zijn mail kreeg toegestuur. De meneer kon niet via ideal of bank betalen en hij had zelfs geen mailadres. Vergeleken met hém ben ik (vind ik zelf tenminste) enorm mediawijs (en in zijn ogen misschien ook wel)En hier komt bij mij de vraag dan ook naar boven. Wat kunnen wij als bibliotheek voor deze mensen betekenen. Ik voel en hoor hierover verschillende meningen,je hebt er geen tijd voor, er zijn computercursussen voor deze mensen, het is niet meetbaar, moet je dit als bibliotheek wel willen (echt waar!)Ik denk juist dat wij als bibliotheek hier een soort van "gat in de markt" kunnen vervullen. Het is de afgelopen jaren allemaal een stuk moeilijker geworden voor de "digigbeet" om nog als gewone burger te functioneren in deze wereld. Alles moet tegenwoordig bijna digitaal aangevraagd worden, kijk naar de ov-chipkaart of de e-ticket voor de trein of ga je eens inschrijven bij het UWV... En werkelijk, je gelooft het niet, maar er zijn écht nog steeds mensen die geen computer hebben (dat was natuurlijk een beetje cynisch) en ik voel mee met deze mensen. Want al hadden we dan thuis wel een computer, voordat ik in 2009 de module ging volgen had ik nog geen e-mail adres voor mezelf en zat ik ook nooit achter de computer, als ik iets digitaal toegestuurd moest krijgen deed ik dat via het e-mail adres van mijn man, nu vind ik dit achteraf wel een beetje sneu van mezelf, maar... zolang geleden is het nog niet dat je nog nergens een computer voor nodig had. Dus laten wij nu een helpende hand bieden aan de, zoals zo mooi beschreven in het stripje van het beleidsplan, "digiretards".

2 opmerkingen:

  1. Haai Dutchgirl!
    Zo, wat een lap tekst, jij hebt je uitgeleefd!
    Ik vind je best wijs hoor, en je kunt tenslotte niet alles weten. En oefening baat kunst, vandaar ook de 23 dingen en deze verdiepdingen, ook om de boel weer eens op te frissen. Want als het bij ons allemaal alweer zo snel wegzakt (want je bent echt niet de enige die niet in z'n blog kan komen) hoe kunnen we dat dan van anderen verwachten.
    En zolang is dit alles er ook nog niet. Ik weet nog wel dat ik in den beginne liefst onder de balie kroop als ik een vraag mbv internet moest beantwoorden. Onvoorstelbaar hoe snel iets 'gewoon' wordt.
    Die meneer valt duidelijk buiten de boot, en hij is niet de enige. Info zou ook altijd nog via een andere weg verkrijgbaar moeten zijn voor dit soort mensen. En tsja, verder is er Seniorweb, die cursussen op dit gebied aan senioren verzorgt. Kunnen wij ook heus wel, maar doen we dacht ik niet. Keuzes!
    Succes met de overige verdiepdingen, wij gaan je volgen.
    Groeten, Thea

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Hallo Petra,
    Als je iets een tijd niet gedaan hebt, is het logisch dat je niet meteen weer weet hoe het allemaal moet. Dat geldt niet alleen voor het weer opstarten van je weblog, maar bijvoorbeeld ook in de bieb bij toepassingen in Wise die je niet elke week gebruikt. Een beetje hulp is dan toch prima...
    En troost je, veel collega's scoorden niet goed bij de mediaquiz. We houden het er op, dat de vraagstelling ook niet erg duidelijk is.
    Je geeft een mooi voorbeeld van een klant die een beroep wilde doen op jouw mediawijsheid. Ik denk, dat dit een punt is waar we inderdaad wel wat richtlijnen voor kunnen gebruiken. En misschien ligt hier wel een "schone" taak voor ons. Ik denk, dat er een grote groep mensen is die niet naar cursussen van bijvoorbeeld Seniorenweb komt, maar die je persoonlijk wel kunt begeleiden bij zaken die ze digitaal moeten regelen.

    Yntskje

    BeantwoordenVerwijderen